 Szent
 Márton kultusza a Pannónia területén már a honfoglalás előtt is 
virágzott. Szent István tisztelete jeléül a zászlaira a hadvezér Márton 
képét festette. A hagyomány szerint a szent egy álomban sietett a király
 és az ország védelmére. Így Szent Márton Szűz Mária után az ország 
patrónusa lett. A pannonhalmi bencés apátság is Márton 
tiszteletére épült azon a helyen (Savaria Sicca), ahol az egyik 
hagyomány szerint a szent született. A legújabb kutatások viszont minden
 kétséget kizáróan bizonyítják, hogy Márton szülővárosa Savaria, vagyis 
Szombathely.
Szent
 Márton kultusza a Pannónia területén már a honfoglalás előtt is 
virágzott. Szent István tisztelete jeléül a zászlaira a hadvezér Márton 
képét festette. A hagyomány szerint a szent egy álomban sietett a király
 és az ország védelmére. Így Szent Márton Szűz Mária után az ország 
patrónusa lett. A pannonhalmi bencés apátság is Márton 
tiszteletére épült azon a helyen (Savaria Sicca), ahol az egyik 
hagyomány szerint a szent született. A legújabb kutatások viszont minden
 kétséget kizáróan bizonyítják, hogy Márton szülővárosa Savaria, vagyis 
Szombathely.Egy másik változat szerint ez a hagyomány a római időkre nyúlik vissza. November 11-e a naptárban ősidők óta a téli évnegyed kezdő napja: megkóstolták az új bort és az új termés is kitartott bőven, így nagy eszem-iszomot tartottak, hogy jövőre is jó termés legyen mindenhol.A rómaiak Aesculapiust, az orvosistent ünnepelték ilyenkor, s ludat öltek, amely a hadisten, Mars szent madara volt. (A madarak gágogásukkal egyszer megmentették Rómát a gallok éjszakai orv rajtaütésétől.) A keresztény naptárban is ez alapján kapott helyet: a lúd római neve “avis Martis” (Mars isten madara); régi szófejtéssel „Márton madara”-ként ünnepelték, így nem kellett eltérni a lúdlakomák évnegyedkezdő római szokásától. A reformációnak korában is folytatódott a hagyomány: a protestánsok Luther Márton neve napján emelgették a poharaikat ilyenkor.
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése