
A szüret korábban az úgynevezett csíziós (vagy jeles napokhoz) kötődött. Egyes vidékeken a 18-19.században határozott időpontot adott meg rá a városi, vagy községi tanács, vagy a hegyközségi elöljáróság. Az időpont meghatározása azért volt fontos, mert a földesúri járandóságot, a bordézsmát így egyszerre tudták beszedni. A különböző szőlőtermő vidékeken ezek az időpontok változtak, figyelembe véve az időjárási viszonyokat és a különböző szőlőfajták érési idejét. Az Alföldön a szüretkezdő nap általában Mihály napja, szeptember 29-dike volt. Erdélyben és a Dunántúl nagyobb részén Terézia napján (október 15.), Erdélyben Gál napkor (október 16.), Borsod megyében Lukács napján (október 18.), Kőszeg vidékén Orsolya napkor (október 21.), Tokaj-Hegyalján pedig Simon-Juda napjáig (október 28.) kezdték meg a szüretet.
Régen…
„A szüret a XVI. és XVII. században igazi sátoros ünnep volt,  melyre még a hadviselő vitézek is hazasiettek. Városaink statutumai  szerint szüret idején még a törvénykezés is szünetelt. A vidámság és a  jókedv ütött tanyát ilyenkor a szőlőkoszorúzta hegyeken és  szőlőskertekben. Hogy imitt-amott verekedés és egyéb efféle csetepaté is  folyt, mondanunk sem kell. Az ilyesmi természetes következménye a  huzamosabb borivásnak. A régi szüreti rendszabások szerint az ilyen  verekedő s káromkodó atyafiakat menten lekapcsolták s furatossal jól  megverték. Akik nagyobb vétket követtek el, azokra nagyobb büntetés is  járt.” - írja Takács Sándor.
A munka
A szüret általában zajkeltéssel indult, pisztolydurrogtatással, vagy  riogatással. Ezt követően indulhatott a munka. A szedők (lányok,  asszonyok) görbe késsel, kacorral (szőlőmetsző kés), vagy metszőollóval  vágták le a fürt nyelét. Gyűjtőedénybe tették a fürtöket. Ez vidékenként  változott. Lehetett vödör, kézi puttony, sajtár, szedőkosár stb. Amikor  az edény megtelt, a szedő kiáltott a puttonyosnak, aki a hátára vette -  a régen fa, ma már inkább alumínium - edényt, puttonyt, begyűjtötte a  szőlőt, s vitte a présházhoz. Préselés előtt összezúzták a szemeket,  régen taposva, manapság darálóval. Ezután kezdődhetett a borkészítés.
Szüreti szokások
A szürethez, mint általában minden betakarító tevékenységhez, termékenységrítus (olyan szokás-cselekedet, amely elősegíti a több termést) is tartozik. Göcsejben élt például az a szokás, hogy amikor befejezték a szedést, akkor lemetszették a szőlővesszőket, s mindegyik tőke tövére egy-egy szőlőszemet tettek, hogy következő évben jó legyen a termés. A szőlőtermesztéssel kapcsolatos szokások nagy része azonban nem konkrétan a szürethez, sokkal inkább a szőlő gondozásához kapcsolódott.Az ünnep régen
Szüretkor megélénkült a szőlőhegy. A munkavégzés alatt is jellemző  volt - közösségi munka lévén - a tréfálkozás, az éneklés, a hangoskodás.  Utána azonban valódi ünneppé alakult a nap. A szüretelők a végzésnapon a  hegyről levonulva szüreti koszorút vittek a vállukon. Ez a koszorú fém,  vagy favázra aggatott szőlőfürtökből állt, amelyet búzával, vagy  szalagokkal, esetleg borosüveggel díszítettek. A feudalizmus idején a  menet ilyenkor a földesúr házához vonult köszönteni. Itt a dolgozók  verses rigmusokat mondtak, melyekben szót ejtettek a gazda fukarságáról,  vagy jószívűségéről is. A földesúr ezután megvendégelte munkásait, s  este általában táncos mulatságot is tartott.
A szüreti felvonulás
A szüret befejezését nem csak a feudális időkben ünnepelték meg.  Szüreti felvonulás és bál sok városban még ma is van. A szerepköröket  (bíró, bíróné, csőszlányok, csőszlegények, kisbíró, táncmesterek) ma is  beöltözött szereplők alakítják. A menet fontos szereplője volt a múlt  században a borkirály, vagy bálkirály. Ő, illetve a családja volt  felelős az esti mulatság rendezéséért. A menet érdekessége az  úgynevezett baksus figurája, ami egy botra, vagy hordóra ültetett, piros  ruhás férfibábu volt. Alakja Bacchusszal, a görög mitológia  boristenével ( másik nevén Dionüszosz) hozható kapcsolatba. A szüreti  menet jellegzetes figurái a tolvaj és a csősz, akik veszekedésükkel  szórakoztatják a közönséget, de rajtuk kívül olyan beöltözött szereplők  is jelen voltak, amilyen alakoskodók (jelmezbe bújt, szerepet játszó  figura) általában a farsangi felvonulásokon szerepelnek. Ilyenek például  a török, a szerecsen, a vándorárus, az úrfi, a cigány, a  medvetáncoltató stb. figurája.
Bacchus, Dionüszosz
Ez az istenség eredetileg nem görög, hanem valószínűleg keleti isten lehetett, a Bacchus név ugyanis lüdiai eredetű. Kultusza azonban már a legrégebbi görög időkben, s később az egész görög-római világban elterjedt. Ő a szőlő, a bor, a mámor istene. Zeusz tette azzá, ugyanis Dionüszosz volt, aki elhozta az első szőlővenyigét az embereknek. A történet onnan kezdődik, hogy Héra féltékeny volt Dionüszoszra, elpusztíttatta anyját, Zeusz ezért saját combjában hordta ki a magzatot. Amikor Dionüszosz megszületett, Héra további üldözései elől Zeusz parancsára Hermész a gyermeket Nüszába menekítette, s ott a völgy nimfái elrejtették őt egy szőlőtőkékkel benőtt barlangban. Itt ízlelte meg először Dionüszosz a bort, s innen vitte el az első szőlővesszőt Ikariosz athéni pásztornak. Dionüszosz kultuszát kezdetben vidám, csendes ünnepségek keretei között éltették, később azonban ezek hangos, túlfűtött, erotikus éjszakai kicsapongásokká váltak, természetesen bormámoros szereplőkkel.
A szüreti bál
Az iparosok, a szegények és a gazdalegények régen külön bálokat  tartottak. Később, főleg a kisebb településeken egy-egy nagyobb, közös  mulatságon ünnepeltek. A bálokban a szüreti menet szereplői tovább  viselték tisztségeiket. A csőszlányok és csőszlegények feladata például  az volt, hogy a külön erre a célra felaggatott, vagy dekorációként  használt szőlőfürtöket őrizzék. A bál folyamán ugyanis a résztvevők  ezekről „lopkodtak”. Akit „lopáson” értek, azt „megbüntették”.  Bírságot kellett fizetnie. Ezt a pénzt aztán a szervezők (korábban a  borkirály, vagy bálkirály) a bál rendezési költségeire fordította. Sok  helyen egyébként ez a szőlőlopás-játék még az 1970-es években is a  szüreti bál része volt. A szüreti mulatság általában reggelig is  eltartott.
Szüreti nóták
A szőlő szedése közben sokat énekeltek, tréfálkoztak, hangoskodtak a  szedők. A munka végeztével a hegyről lefelé menet, vagy a szüreti bálon  is jellemző volt a nótaszó. A bálozók a táncok után, vagy azok  szünetében daloltak. Jellegzetes szüreti nóta például:
Szedjük a csóka dinkát,
Azt a borbő kékkadarkát,
Hadd teljék a puttonyom,
Aki első végzi rendét,
És felönti telt edényét,
Azt … megcsókolom.
Azt a borbő kékkadarkát,
Hadd teljék a puttonyom,
Aki első végzi rendét,
És felönti telt edényét,
Azt … megcsókolom.
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése